10 Tips Om Hangende Borsten Te Voorkomen & Ze Stevig Te Houden

Geschreven op 20/06/2020

Hangende borsten zijn een nachtmerrie van elke vrouw, jong en oud.

Als je bang bent dat jouw borsten hierdoor getroffen zullen worden, lees dan snel verder.

In dit artikel ruim ik alle misverstanden uit de weg.

Ik vertel je hoe hangende borsten ontstaan en hoe je voorkomt dat jij er last van krijgt.

10-TIPS-OM-HANGENDE-BORSTEN-TE-VOORKOMEN

Hoe voorkom je dat borsten gaan hangen?

Als je vroeger met barbies speelde, is het je vast opgevallen dat Barbie's borsten veel steviger waren dan die van je moeder of je oma.

Naarmate je ouder wordt, zal ook jij eraan moeten geloven: je borsten gaan hangen.

Gelukkig is er veel wat je kan doen om dit proces uit te stellen. En voorkomen is wat dat betreft veel makkelijker dan genezen.

Waarom gaan borsten hangen?

Borsten bestaan voor het grootste deel uit vet. Ze zijn verbonden aan je lichaam met bindweefsel. Dit houdt ze op hun plaats.

FemaleBreastAnatomy

Aan de voorkant worden de borsten naar beneden getrokken door de zwaartekracht.

  • Aan de achterkant worden ze omhoog en naar achteren getrokken, door de positie van de schouderbladen ten opzichte van de onderrug.

De spieren die je borsten indirect hiermee verbinden, doen veel van het werk. De rest wordt gedaan door het bindweefsel waarmee je borsten aan je lijf vast zitten (dit kan elastisch zijn, of wat stugger).

De meeste vrouwen dragen een BH. Die helpt bij het overeind houden van je borsten en neemt daarmee wat werk over van het bindweefsel en de lichaamshouding.

Zoals je begrijpt zijn er ruwweg drie dingen die je kan doen om te voorkomen dat je borsten hangen:

  • Voorkomen dat je huid gaat hangen, of er overbodig huidweefsel is
  • Je lichaam sterker maken (zodat ze de zwaartekracht beter kunnen weerstaan)
  • Voorkomen dat je borsten voortdurend aan de zwaartekracht worden blootgesteld

Dit laatste heeft weinig met de zwaartekracht te maken. Maar te veel huid bij je borsten zorgt ervoor dat ze een slappe indruk maken. Je kan er strakker uit komen te zien als je een gezonde, elastische huid hebt die op de juiste plaatsen zit.

Dus, wat kan je doen om te voorkomen dat je borsten gaan hangen?

Hier zijn tien tips:

#1 Val langzaam af

Er zijn een aantal goede redenen om een gezond gewicht aan te houden. En ik heb het dan specifiek over redenen om te voorkomen dat je borsten gaan hangen. Want een gezond gewicht is natuurlijk altijd aan te bevelen

  • Je borsten bestaan vooral uit vet. 

    Naarmate je zwaarder wordt, gaat een gedeelte van dit vet in je borsten zitten. Er komt meer druk te staan op het bindweefsel waarmee ze aan je lichaam zitten, en de zwaartekracht trekt harder aan dit bindweefsel (en de huid erom heen). Het resultaat is dat ze sneller gaan hangen.

  • Doordat je borsten groter worden, rekt de huis er omheen op. 

    Als je terug gaat naar een gezond gewicht moet je niet alleen het vet kwijtraken, maar ook de huid er omheen (anders krijg je het gevreesde theezakjes-effect). Het is beter om dit zoveel mogelijk te voorkomen, en als je al overgewicht hebt er vroeg bij te zijn.

  • Mensen met obesitas hebben vaak (maar niet altijd) een ongezond dieet. 

    Ongezond eten zorgt ervoor dat het bindweefsel en je huid niet de voedingsstoffen binnenkrijgt die nodig zijn om sterk en soepel te blijven. Er staat dus meer druk op dan normaal, en ze krijgen ook nog eens onvoldoende voedingsstoffen. Hierdoor verouderen je borsten sneller.

Mensen met overgewicht sporten minder en hebben een slechtere lichaamshouding. 

Beide zorgen ervoor dat je borsten sneller gaan hangen. Hoe zwaarder je bent, hoe groter dit probleem is.Denk even aan Georgina Verbaan. Tien jaar geleden was er ophef over haar "sjorzen" die plotseling flink wat cupmaatjes waren gegroeid.Mensen vroegen haar of ze een borstvergroting had ondergaan, maar ze gaf aan dat ze simpelweg wat was aangekomen. Dat gewicht gaat als eerste naar de borsten.

Hoe je afvalt zonder dat je theezakjes krijgt

  • Buiten het feit dat het hebben van overgewicht zo'n beetje gelinkt is aan alle welvaartsziekten zoals diabetes en hartkwalen, is het dus ook niet goed als jij je borsten sterk en soepel wil houden.

    Maar als je in heel korte tijd veel gewicht verliest, lopen je borsten leeg en blijft er veel overbodige huid over.


    Daarom moet je met de volgende dingen rekening houden

  • Val langzaam af. Hoe langzamer het gaat, hoe meer tijd je lichaam krijgt om de overtollige huid af te breken en strak te trekken
  • Focus je niet op minder eten, maar op gezond eten. Hoe meer overgewicht je hebt, hoe meer voordeel je uit deze strategie haalt. Mensen met overgewicht hebben vaak vitamine-tekorten en kunnen hun lijf veel goed doen met gezond eten. Het helpt ook met het soepel en sterk houden van de borsten. Meer hierover lees je in een latere tip
  • Begin met bewegen. Als je veel overgewicht hebt, kan je het beste veel lopen op een dag. Dit is minder belastend dan hardlopen en krachttraining, en is daardoor langer vol te houden. Als activiteit verbrand je er veel calorieën mee, maar belangrijk is dat je lichaam gewend raakt aan beweging. Van daaruit kan je makkelijk overschakelen op hardlopen en krachttraining, als je het grootste gedeelte van de overtollige kilo's kwijt bent
  • Doe aan een langzame vorm van yoga. Daar leer je om jezelf te stretchen, en krijg je inzicht in hoe je lichaam werkt. Je traint je flexibiliteit, verbetert ondertussen wel lichaamshouding en ontdekt dat het best lekker voelt om rustig in beweging te zijn. Misschien voel jij je wat zelfbewust door je gewicht, maar gebruik dit bewustzijn om op koers te blijven. Bij yoga leer je ook te ontspannen en rustig te blijven als jij je niet helemaal op je gemak voelt, wat weer helpt bij het sporten en afvallen 
  • #2 Doe aan krachttraining

    Dat je borsten hoger en verder vooruit gaan staan als je stevigere borstspieren hebt, is een fabeltje.

    krachttraining1

    De reden dat vrouwen die hun borstspieren trainen stevigere borsten hebben dan vrouwen die dat niet doen, is doordat alle spieren en pezen er omheen worden getraind.

    Je borsten stevig houden doe je absoluut door meer te gaan trainen. 

    Daarnaast worden door deze oefeningen, door oefeningen voor je rug en schouders je lichaam in de juiste houding gezet. Dat neem je mee als je uit de sportschool vertrekt.

    Ik weet dat veel van mijn klantjes als een malle beginnen te sporten, als ik ze dit advies geef. Dat is niet zo erg, maar je moet opletten dat je niet te veel doet en er te vaak mee bezig bent. Er is een punt waarop extra moeite je niets oplevert. En als je te hard gaat, dan raak je uitgeput.

    Er zijn drie doelen met krachttraining:

  • Je spieren en het bindweefsel die je borsten dragen zullen verstevigen
  • Je lichaamshouding verbetert waardoor er minder zwaartekracht aan je borsten trekt
  • Stretchoefeningen zullen de boel soepel houden en de huid strak te trekken

Workout om je borsten stevig te houden

1 . Je doel is om elke keer iets meer energie te geven dan de keer daarvoor. Je hoeft hier jezelf niet voor uit te putten. Het is beter om 3 oefeningen met concentratie te doen, dan 10 oefeningen totdat je compleet uitgeput bent

2 . De voornaamste voordelen zitten niet in veel meer spierkracht, maar in versteviging van pezen, bindweefsel en gewrichten. Dit is een langzaam proces wat je niet kan afdwingen door hard te werken. Consequent naar de sportschool gaan is veel belangrijker
3 . De oefeningen zorgen voor een betere lichaamshouding die de aanblik van je borsten verbeteren.

Als je merkt dat een oefening te zwaar is, gebruik dan een simpelere variant. Bij opdrukken kan je bijvoorbeeld beginnen met je opdrukken tegen een muur, dan met je knieën op de grond.

Alle oefeningen herhaal je 3 keer, waarbij je 5-8 keer de oefening uitvoert. Als het te makkelijk voelt, doe je een moeilijkere variant van de oefening. (van opdrukken vanaf je knieën tot opdrukken vanaf de vloer, of opdrukken met je voeten op een verhoging)

Warming up:

  • Draai je schouders los Met deze stretch leer je om je schouderbladen op de juiste manier naar achteren te trekken
  • Oefeningen voor de voorkant:

    • Draai je schouders los Met deze stretch leer je om je schouderbladen op de juiste manier naar achteren te trekken

    Oefeningen voor de achterkant:

    • Optrekken
      Traint je rug en het naar achteren trekken van je schouderbladen
    • Row (zittend bij een machine, of liggend)
      Traint de spieren in je rug en het recht houden ervan. Zorgt voor een rechte houding en meer kracht om tegen de zwaartekracht in te gaan

    Stretchen:

  • Naderhand kan je wat oefeningen doen die je eerder in je yogales hebt geleerd

  • Nogmaals: je borsten bestaan uit vet. Sporten heeft voordelen die zichtbaar zullen zijn na zes maanden tot een jaar en die zitten hem vooral in je lichaamshouding.

  • Verwacht dus geen wonderen, en wees vooral consequent in hoe vaak je gaat zonder elke keer tot het gaatje te gaan.

  • Sporten heeft alleen zin als...

    ...je de rest van de tijd ook op je houding let.

    Als je twee keer per week een half uurtje naar de sportschool gaat en er voor de rest van de tijd ineengedoken bij zit, helpt dat niet veel.

    Je kan het proces versnellen door veel op je houding te letten:

  • Rechte rug
  • Schouderbladen naar achteren
  • Ontspannen ademhalen
  • Nek in een neutrale positie (niet naar voren stekend)

  • Als je voortdurend naar voren zitmet je nek, geef je de zwaartekracht meer ruimte om aan je borsten te trekken. Ze gaan automatisch een beetje hangen in die houding.

    Als jij je schouderbladen naar achteren trekt en je nek recht houdt, bied je tegengas aan de natuurlijke "pull" van de zwaartekracht.

#3 Draag een passende BH om hangende borsten te voorkomen

Dit is cruciaal.

Ga naar een lingeriewinkel van goede kwaliteit en vraag daar advies. Zij kunnen je precies vertellen welke maat en vorm je nodig hebt.

Een BH tijdens het sporten?

Ja! Zeker tijdens het hardlopen.

Als je hardloopt vliegen je borsten alle kanten op. Afhankelijk van hoe groot ze zijn kan dat flinke klappen op het bindweefsel betekenen.

Stretchen is goed, maar herhaaldelijk gewicht er tegen aan gooien zorgt ervoor dat het wordt opgerekt en niet goed terug schiet.

Draag daarom een sport-BH die alles op zijn plaats houdt. Zo weet je zeker dat alles soepel en sterk blijft.

#4 Stop met roken

Ik wil niet doen alsof ik je moeder ben die vindt dat je gezond moet leven. Als jij een sigaretje wilt roken moet je dat lekker zelf weten.

Maar... Goed voor je huid is het niet.

Door roken:

  • Veroudert je huid veel sneller
  • Door vernauwing van je bloedvaten komen voedingsstoffen niet op de juiste plaatsen
  • Wordt het collageen in je bindweefsel aangepast en minder sterk

Door te stoppen met roken kan je voorkomen dat je er jaren ouder uitziet. Gecombineerd met andere manieren om je huid gezond te houden voorkom je dat deze slap en gerimpeld wordt.

#5 Masseer je borsten om ze stevig te houden

Een massage van de huid op en rond je borsten zorgt voor: 

  • Soepelheid
  • Elasticiteit
  • Een goede doorbloeding (veel voedingsstoffen)

Gebruik een hydraterende olie om de huid gezond te houden, zoals kokosolie, massage-olie of druivepitolie. Je kan ook Aloe vera gebruiken. Deze plant helpt ook bij het soepel maken van je huid.

Bij het masseren is het vooral belangrijk dat je de huid soepel en warm maakt. Daar is niet veel kracht voor nodig. Je kan rustig te werk gaan.

  • #6 Pas op met UV-straling

    Je denkt dat in de zon liggen je een mooi kleurtje geeft. En dat klopt.

    Maar het zorgt ook voor veroudering van de huid . Deze wordt:

    • Rimpelig
    • Uitgedroogd
    • Minder soepel

    Dit is juist wat je niet wil hebben voor het soepel houden van je borsten.

    Daarom:

  • Gebruik zonnebrandcrème als je een shirt draagt met een diep hals
  • Ga niet onder de zonnebank. Liever geen kleurtje dan een rimpelige huid
  • Lig niet hele dagen in de zon als je op vakantie gaat, vooral niet op het heetste moment van de dag

#7 Eet gezond

Ik noemde net al dat het heel belangrijk is om te letten op wat je eet als je wil afvallen. Niet in de laatste plaats omdat ongezond eten ervoor zorgt dat je borsten (en het gebied er omheen) niet de juiste voedingsstoffen krijgen.

Je lichaam kan niet sterker, soepeler of glanzender worden als je leeft op koekjes en Coco-cola. Je zult dus gezonder moeten gaan eten. Pas dan heeft sporten effect en heb je de energie om je lichaam in de juiste houding te houden.

Voor je huid is het ook goed. Deze veroudert namelijk sneller als je dieet niet in orde is.

  • Waar moet je zoal op letten?

  • Eet genoeg dierlijke proteïne. Elke dag een stukje vlees, gevogelte of eieren. Mik op 0,8*je lichaamsgewicht in gram in de hoeveelheid eiwit. Voor een vrouw van 50 kilo is dat dus 40 gram. Hier zit je aan met 150 gram vlees aangevuld met koolhydraten (waar ook een beetje eiwit in zit). Sport je? Maak er dan 1,5* je lichaamsgewicht in gram van. Dan kom je op 75 gram eiwit, wat neerkomt op 200-250 gram vlees, vis of eieren plus koolhydraten.
  • Eet vette vis, twee keer per week. Denk aan zalm, haring of makreel. De olie in deze vis is goed voor je huid.
  • Eet veel groenten, zoveel als je kan. Neem daarnaast een multivitamine die je beschermt tegen eventuele tekorten.
  • Focus je niet op superfoods en drink geen sapjes, behalve eens per week als je het erg lekker vindt.
  • Vermijd vet niet. Het is moeilijk om een gezonde huid te houden als je de bouwstenen niet binnenkrijgt. Gezonde vet-bronnen voor je huid zijn: kokosolie, boter, dierlijke vetten en visolie. Minder gezond zijn plantaardige vetten, en dan met name omega-6 vetten. Eet niet vegetarisch. je krijgt hiermee onvoldoende proteïne binnen van de juiste producten.
  • Trek soep van kippen en koeienbotten. Dit zit vol collageen en andere bouwstoffen voor je huid en bindweefsel. Eet dit 2 tot 3 keer per week. 1 keer een grote pan maken en je hebt de rest van de week soep. (op de dag zelf warm je het op, spinazie er in, tomaatje er in, zout en peper)
  • Vermijd zoete rommel en ongezonde snacks.Zo wordt gezond eten veel makkelijker. Krijg je trek? Eet dan een gezonde maaltijd, bestaande uit koolhydraten met veel vezels, eiwit en groenten. Daarna heb je geen honger meer, en laat je het snoep vanzelf staan. Vergelijk dit met wanneer je het snoep eerst eet, en dan nog steeds "ruimte" hebt voor een gewone maaltijd.
#8 Wees niet bang om borstvoeding te geven

Slappe borsten door borstvoeding?

Soms hoor je wel eens dat vrouwen slappe borsten of hangborsten krijgen door borstvoeding te geven. Is dit nu een feit of een hardnekkige fabel?

Na de borstvoedingsperiode voelen bij de meeste kersverse mama’s de borsten slapper aan. Ze kunnen ook iets gaan hangen. Het is de borstvoeding die hier meestal de schuld van krijgt, maar eigenlijk is de zwangerschap zélf de oorzaak.

Verandering van de borsten tijdens de zwangerschap

Als voorbereiding op de melkproductie voor de baby ontwikkelt tijdens de zwangerschap het klierweefsel in de borsten. De borsten kunnen daardoor pijnlijk, gevoelig, gespannen of zwaar aanvoelen en een paar cupmaten groter groeien.

De ligamenten van Cooper, (in het Latijns: retinaculum cutis mammae), de banden waarmee de borst aan de spier vastzit en ondersteuning bieden, worden door de zwaardere borsten samen met de huid uitgerekt. Vanwege de extra spanning op de ligamenten, verliezen ze hun elasticiteit en zijn ze niet langer strak. Stel ze voor als een elastische band waar de rek uit is. Door de uitgerekte banden kun je slappe borsten krijgen, of in ieder geval minder stevige borsten als voor de zwangerschap.

Borsten na de zwangerschap: slinken van klierweefsel na de geboorte

Een paar dagen na de geboorte van de baby stroomt er meer bloed en grote hoeveelheden lymfevocht richting het klierweefsel van de borsten. Door deze stuwing kunnen de borsten warm, vol en gespannen aanvoelen. Bij vrouwen die borstvoeding geven komt nu de melkproductie op gang. Ook vrouwen die geen borstvoeding geven, krijgen een paar dagen na de bevalling last van stuwing.

Als je je baby’tje niet aan de borst voedt of wanneer je na een bepaalde tijd stopt met borstvoeding geven, gaat het klierweefsel slinken. Meestal verdwijnt er ook wat vetweefsel. Nog een reden waarom je borsten slap kunnen aanvoelen.

Slappe borsten, minder stevige borsten of hangborsten na de borstvoedingsperiode is nauwelijks te wijten aan de borstvoeding zelf. Het is een rechtstreeks gevolg van de verandering van de borsten tijdens de zwangerschap.

Vollere en stevigere borsten

De meeste vrouwen zullen na het stoppen met borstvoeding weer ongeveer dezelfde cupmaat hebben als voor de zwangerschap. Na enige tijd zullen je borsten weer wat voller en steviger worden door het nieuwe vetweefsel dat gevormd wordt. Je borsten verstevigen kun je ook zelf doen door oefeningen, een gezond gewicht aan te houden, een goede bh te dragen en door op de rug te slapen.

Conclusie: geen slappe borsten door borstvoeding

Na de zwangerschap worden je borsten minder stevig en kunnen wat gaan hangen door de hormonale veranderingen die je lichaam heeft ondergaan tijdens de zwangerschap. Het geven van borstvoeding heeft daar bijna geen invloed op. Ook mama’s die hun baby geen borstvoeding geven, hebben slappere borsten dan voor hun zwangerschap.

# 9 : Gebruik borstmaskers

Vind je sheet masks gedrenkt in wijn of slakkenslijm al gek genoeg? Think again. Als we Koreaanse beautykenners mogen geloven zijn sheet maskers voor borsten en buik t he next big thing.

Eerst en vooral: wij zijn dol op sheet masks. Ze zijn snel, makkelijk (geen gedoe met afspoelen en vuile handdoeken achteraf) en leveren door de band genomen mooie resultaten. Dus waarom zou je ze enkel op je gezicht draperen? De Koreaanse beauty-industrie gaat naar goede gewoonte een stapje verder en ontwikkelde sheet masks die je dan ook niet op je gezicht maar op je borsten en buik aanbrengt. De maskers hebben als doel om borsten te verstevigen en de buik strakker te maken, en dat na amper twintig minuten!

#10 : Gebruik ijs
Voor het gebruik van huismiddeltjes voor stevige borsten kun je kiezen uit: IJs of kou

Probeer eens te badderen in water dat zo koud mogelijk is, zo koud als je aankunt. Als dat koude water je echt niet aanstaat, zelfs niet tijdens de zomer, dan kun je de borsten en de huid rondom ook masseren met een paar ijsblokjes. Herhaal deze behandeling elke dag.

VOOR AL ONZE NIEUWIGHEDEN GA NAAR ONZE WEBSHOP : FAMICA-SHOP.BE

Geschreven op 24/03/2020

Alle nieuwe collecties voorjaar 2020 in lingerie en ondergoed, bad-, nacht- en beenmode kan U terugvinden op onze webshop famica-shop.be

De nieuwe WOODY "Christmas Collection"!!! Een collectie voor het hele gezin.

Geschreven op 16/11/2019

COOL, GRAPPIG, PRACHTIG, ORIGINEEL, SPEELS ...
WARM, ZACHT ...

De nieuwe WOODY "Christmas Collection"!!!

Een collectie voor het hele gezin.

* Slaapkleedje in katoen van 2 jaar tot XXL
* Pyama in katoen van 2 jaar tot XXL, zowel voor meisjes/dames als voor jongens/heren
* Pyama in velours van 3 maand tot 18 maand
* Pyama in velours van 2 jaar tot XXL zowel voor meisjes/dames als voor jongens/heren
* Onesie Unisex van 4 jaar tot XXL

Vanaf NU verkrijgbaar bij FAMICA en ook online op famica-shop.be

Schermafbeelding_2019-11-16_om_11.41.05

WOODY winter 19/20 : accessoires

Geschreven op 09/09/2019

Woody_Winter_2019_HR_39b Woody_Winter_2019_HR_62b Woody_Winter_2019_HR_21c Woody_Winter_2019_HR_20b Woody_Winter_2019_HR_25 Woody_Winter_2019_HR_38b Woody_Winter_2019_HR_47 Woody_Winter_2019_HR_67